CV for Annelise Dahlbæk
Uddannelsesbaggrund
2018 ID Master Coach: Specialisering: Stress/Mindfulness og Relationer
2017 Certified IDCoach (ID Academy v. Ole Vadum Dahl)
2013 Certificeret tilsynsførende for Internationale frie grundskoler med engelsk som undervisningssprog (gencertificeret 2016 og 2021)
2013 Certificeret tilsynsførende for de frie grundskoler (gencertificeret 2016 og 2021)
2012 Certificate of OEM Lean101: Principles of Lean Thinking
2011 Valgmodul på Diplom i Ledelse: ”Ledelse, coaching og facilitering af grupper og teams”
2011 Godkendt som Universitetspædagogisk Vejleder
2010 Cand.pæd. i Generel Pædagogik (DPU)
2009 MasterCoach fra Coach Academy
2006 Intensive General English Course, Advanced level, Lake School, Oxford
1996 Cand.pæd. i Musik (DPU)
1984 Læreruddannelse fra N. Zahles Seminarium
1976 HF- Student fra Frederikssund Amtsgymnasium
1974 High School Diploma, Michigan, USA
Erhvervserfaring
2024 - Tilsynsførende på Kristofferskolen
2023 - Tilsynsførende på Sankt Annæ Skole
2021- 2022: Konsulent på netværksopbygning for musiklærere i Greve kommune med fokus på det 2-årige valgfag i musik
2021- Tilsynsførende på Vidarskolen i Gentofte
2020 - Tilsynsførende på Skt. Josefs Skole i Roskilde
2019 - Tilsynsførende på Byens Steinerskole
2018 - 2023 Tilsynsførende på Nørrebro Lilleskole
2017 - Mentor i Dansk Magisterforening
2017 - 2021 Tilsynsførende på Salix Skole
2017 - 2023 Tilsynsførende på Frederik Barfods Skole
2017 - 2020 Tilsynsførende på Hillerød Privatskole
2017 - Underviser og eksaminator på Pædagogisk Diplom: "Musikdidaktiske færdigheder", Efter-/videreuddannelsen på Absalon, UCSJ
2016 - Konsulent ved Dahlbæk Consulting
2013 - 2018 Tilsynsførende på International School of Hellerup
2013 - 2016 Freelance konsulent på tilsynsopgaver i samarbejde med BDO:
Konsulentopgaven bestod af kvalitativ og kvantitativ dataindsamling samt rapportering af fx
- Botilbud for sent hjerneskadede
- Dagbehandlingsskole
- Botilbud for unge
- Beskæftigelsestilbud
- Dagtilbud
1994 – 2016 Lektor på Læreruddannelsen Zahle, KP, fra 2011 på Læreruddannelsen Holbæk og Campus Roskilde, Absalon
Arbejdet som lektor på læreruddannelsen har primært været varetagelse af undervisning, udvalgsarbejde, tillidshverv, fagsamarbejde, forskning- og udviklingsarbejde.
Primære arbejdsopgaver:
- Undervisning i musik, pædagogik og almen didaktik (pædagogiske fagområder)
- Undervisning og vejledning i obligatoriske forløb
- Undervisning i tværprofessionel sammenhæng
- Studievejledning
- Pædagogisk vejledning
- Tværfagligt samarbejde
- Fagkoordinator for Musik
- Team- og eksamenskoordinator
- Praktikkoordinator og praktikvejleder
- Studiemiljøkoordinator
- Optagelsessamtaler, Rambøll
- Projektledelse
- Censorvirksomhed på læreruddannelsen og pædagoguddannelsen
- Forskningsprojekter
- om konstruktionistisk læring og IT med fokus på musikfaget (KP)
- om praktik og læreruddannelse på 2. årgang (KP)
- om praksistilknytning som fænomen (Absalon)
1999 – 2006 Timelærer i Psykologi og Pædagogik på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Rytmisk Musikkonservatorium
Undervisning og eksamen på Almen Musikstuderende (AM) studiet. Undervisning på RM for Instrumentalister og Sangere på 3. årgang.Undervisning af musikstuderende på 3. årgang. Oplæg på 1. og 2. årgang om didaktik, læring, studieteknik og strategi for øvning og fastholdelse. Vejleder på projektforløb på 3. årgang med produktion af undervisningsmaterialer. Samarbejde med pædagogik-/psykologiundervisere på konservatorierne i Danmark, med henblik på udvikling og kvalificering.
Primære arbejdsopgaver:
- varierede undervisningsforløb
- kortere kursusforløb for forskellige årgange
- samarbejde med undervisere
- udbyde kursus for musikskolelærere
- oplæg og undervisning om almen pædagogisk og psykologisk teori
- vejledning af studerende i forbindelse med eksamen
- eksamination og censur på AM-eksamen i Pædagogik og Psykologi
- deltagelse i møder om udvikling af AM-uddannelsen
1990-1996: Folkeskolelærer på Holsbjergskolen, Albertslund
1984-1990: Folkeskolelærer på Hyldagerskolen, Albertslund
Erfaring med vejledning, konsulentvirksomhed, kurser, oplæg og workshops m. m
2024 Oplæg og workshop om brobygning og sammenhæng for musikfaget og fødekæden til læreruddannelsen
2024 Oplæg og workshop om undervisningsdifferentiering på Byens Steinerskole
2023 Oplæg om Praksisfaglighed på Læreruddannelsen Bornholm
2021 Oplæg for musikundervisere på læreruddannelsen med afsæt i min bog: "Musikundervisning - en fagmetodik"
2020 Oplæg i Odense om praksisfaglighed og det obligatoriske 2-årige valgfag i musik på 7.-8. klassetrin
2014 Oplæg/workshop med afsæt i min bog ”Studiegruppen
- 1. årgange på Læreruddannelsen i Esbjerg (september 2019)
- 'Undervisere og studievejledere på VIA Campus Holstebro (november 2018)
- Studerende på Læreruddannelsen i Esbjerg (august 2018)
- Undervisere på Læreruddannelsen i Esbjerg (august 2018)
- Studievejledere i UC Syd (november 2017)
- Undervisere på Læreruddannelsen og Pædagoguddannelsen i Jelling (maj 2017)
- Tutorer og administrativt personale, Nordiske studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet (oktober 2016)
- Undervisere på Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg (september 2016)
- Undervisere på Pædagoguddannelse Århus, VIA (december 2015)
- Undervisere på Læreruddannelsen Århus, VIA (2 dage i februar og marts 2015)
- Undervisere på Læreruddannelsen Silkeborg, VIA (februar 2015)
- Studie- og karriereenheden i UCSJ (august 2014)
- Studie- og karriereenheden i VIA (september 2014)
- 1. årgang på Læreruddannelsen i UCSJ (september 2014)
2013 - 2014 Facilitering af møder, samt coaching af medarbejdere med henblik på udvikling af facilitorkompetencer.
Forløb med facilitering af møder for en PPR-faggruppe i en kommune, med henblik på at kvalificere mødevirksomheden og ruste gruppen til fremover at kunne facilitere egne møder.
2011 - Supervision og coaching af musiklærere
Støtte og inspiration til musiklærere i forbindelse med planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning generelt og musikundervisning specifikt.
- Observation og supervision af musiklærere på Lolland Musikskole (2018)
2007 – 2008 Konsulent på kommunalt projektforløb for lærere
Planlægning og gennemførelse af kursus/projektforløb med musiklærere i Solrød kommune i tæt samarbejde med den Praktisk Musiske konsulent. Målet med forløbet var at udarbejde en progressionsplan for musikundervisningen i Solrød kommune. Forløbet var planlagt dels som oplæg og foredrag, dels som vejledning og coaching af lærernes arbejdsproces.
1999 – 2009 Studievejleder på Læreruddannelsen Zahle, UCC
Studievejlednings mål og funktion er primært at vejlede studerende på læreruddannelsen med henblik på gennemførelse af uddannelsen. Dette foregår i tæt samarbejde med studieadministrationen, seminariets ledelse og undervisere.
Vejledningens særlige felt er desuden, sagsbehandling af ansøgninger fra studerende, som kræver særlig støtte eller foranstaltninger af enten praktisk eller personlig art for at kunne gennemføre uddannelsen
Primære opgaver:
- Individuel vejledning og coaching af studerende; face-to-face, pr mail og i telefonen
- Oplæg på de fire årgange om studiet, studieteknik, eksamensbestemmelser, opgaver m.m.
- Coaching af hold
- Facilitering af mødeprocesser i studiegrupper
- Etablering og udvikling af studievejledningens hjemmeside
- Samarbejde med Socialforvaltning og Undervisningsministeriet
- Formidling af regler på uddannelsesområdet
- Behandling og beslutning vedr. ansøgninger om dispensationer
- Samtaler med studerende om løsning af studieproblemer
- Tilrettelæggelse af individuelle studieforløb
- Udarbejdelse af individuelle studieaftaler
- Koordinering af samarbejder mellem undervisere og studerende
2004 – 2009 Lektorvejledning
Lektorvejleder i musik for 2 adjunkter på læreruddannelsen. Et krav til adjunkten er skriftligt at kunne demonstrere kompetencer indenfor en række ansvars- og udviklingsområder på læreruddannelsen.
Primære opgaver:
- Vejlede adjunkten i organisering og strukturering af skriveprocessen
- Læse og vejlede adjunktens skriftlige oplæg
- Motivere for kvalificering af adjunktens pædagogiske, didaktiske og faglige kompetencer i relation til den professionsrettede uddannelse
2000 – Efter-/Videreuddannelseskurser, temadage for folkeskolelærer, musikskolelærere, m.m.
- Oplæg og facilitering af neværksmøder for musiklærere i Greve kommune
- Temadag for lærere på Ishøj Kulturskole: Sociale relationer og holdundervisning
- Temadag for musiklærere på Lolland Musikskole (Maribo): Uformelle læreprocesser og Sociale Rum i musikskolen
- Temadag for musiklærere på Ishøj Kulturskole: Klasseledelse og læringsstrategier
- Kursus for musiklærere i Køge kommune: Læremålstyring i teori og praksis
- Kursus for musiklærer i Rudersdal Kommune: Differentiering i musikundervisningen
- Oplæg og styring af Pædagogisk dag om ”Visionsplaner og hensigtserklæringer” på Ringsted Kultur- og Musikskole
- Foredrag på Københavns Amts Biblioteksforenings temakursus: ”Musikpsykologi”.
- Oplæg på Pædagogisk Dag: Gladsaxe Musikskole: ”Musikskole – hjem samarbejde”
- Oplæg på Pædagogisk Dag: Musikhøjskolen samt Gentofte Musikskole: ”Undervisning og den professionelle musiklærer”
- Oplæg om musikfaget på Kursus ”Den praktisk-musiske dimension”: for skoler og institutioner i Helsingør kommune.
- Oplæg på Pædagogisk Dag: Lyngby Tårbæk Musikskole: ”Undervisning og den professionelle musikskolelærer”
- Oplæg på Pædagogisk Dag: Rødovre Musikskole: ”Den professionelle musikskolelærer”
- Efteruddannelseskursus for Musikskolelærere i Storstrøms Amt: ”Den professionelle musikskolelærer” i alt 18 timer
- Oplæg på Pædagogisk Dag: Herlev Musikskole: ”Musikskole- hjem samarbejde”
- Efteruddannelse af folkeskolelærere: Kursus: ”Fra læseplaner til daglig undervisning”. Konsulent for musikgruppen
- Pædagogisk dag på Allerslev Skole: Musik Workshop
- Efteruddannelse af folkeskolelærere: Pædagogisk dag: ”Den praktisk musiske dimension – Musik Workshop”