Publikationer |
|||
"Musikundervisning - en fagmetodik", Hans Reitzels Forlag, 2021 Musikfaget kan og skal foregå på mange forskellige måder. Det er vigtigt, at musiklæreren kender til den mangfoldighed af metoder, som både møder forskelligheden i tilgange til musikfagets indholdsområder, men også til elevers/studerendes præferencer. Musikundervisning – en fagmetodik indeholder et bud på varierede metoder til at undervise i faget. Hensigten er, at støtter musiklæreren vej til at få øje på elevernes begrænsninger og muligheder. Bogens fokus er at lærere variere undervisningen, så undervisningen ikke tilrettelægges efter at "alle skal udsættes for det samme på samme måde", men at musikundervisning kan foregå på mange andre måder. Bogen åbner for et bredt repertoire af metoder for læreren:
Alle metoderne bliver gennemgået med konkrete eksempler på, hvordan læreren kan planlægge og variere undervisningen. Musikundervisning – en fagmetodik er målrettet læreruddannelsen og samtidig ment som en håndsrækning til musiklærere i grundskolen, der har behov for inspiration. |
|||
"Praksisfaglighed i skolen - anvendelsesorienteret undervisning", Hans Reitzels Forlag, 2020 Praksisfaglighed er et nyt begreb, der primært retter sig mod udskolingen. Formålet med mere praksisfaglighed er bl.a., at elever får praktisk viden om og udvikler færdigheder i skolefag, som kan anvendes inden for en variation af erhverv i samfundet. Dermed kan der banes vej for en øget interesse og søgning til de erhvervsfaglige grunduddannelser. Skolefags faglighed ses derfor ikke ensidigt som afsæt til gymnasiet eller universitetet. Bogen fremhæver, at en erhvervsfaglig grunduddannelse både kan rette sig mod et erhverv, men også for en videregående uddannelse. Bogen er opdelt i 3 dele: Del 1: Praksisfaglighed, som består af en grundig indføring i begrebet praksisfaglighed, hvor også tilknyttede begreber som dannelse, æstetiske læreprocesser, fantasi, håndværk, kultur, kreativitet og nyskabelse beskrives. I 1. dels sidste kapitel præsenteres en planlægnings- og analyse model for praksisfaglige forløb. Del 2: De praksisfaglige initiativer, består af en analyse af fire ud af de fem lovgivningsmæssige initiativer: De praktisk-musiske valgfag, prøven i de praktisk-musiske valgfag, styrket praksisfaglighed i den obligatoriske projektopgave i 9. klasse og retten til erhvervspraktisk i 8. og 9. klasse. Bogens 3. del består af en række konkrete eksempler på, hvordan en praktisk tilgang med fordel kan benyttes til praksisfaglige og dermed praksisorienterede undervisningsforløb, ikke kun i praktisk-musiske fag, men i hele skolens fagrække i udskolingen. Delen præsenterer forløb i fagene engelsk, biologi og idræt. |
|||
|
"Kort & godt om opgaveskrivning", Dansk Psykologisk Forlag, 2020 Hvad er opgaveskrivning? Hvordan opbygges en skriftlig opgave, så den opfylder kravene til en videnskabelig eller evidensbaseret tekst? Hvad skal der til, for at demonstrere akademisk arbejdsmåde og videnskabelig metode i skriftlige opgaver? Det er der skrevet hyldemeter om. Gode, informative og lærerige bøger, har bidraget med info om opgaveskrivning, men hvem læser 450 sider for at skrive en opgave på 25 sider? Kort & godt om opgaveskrivning henvender sig til dig, der gerne vil blive bedre til at lave skriftlige opgaver. Systematisk gennemgår bogen de elementer, som indgår i den akademiske opgave (indledning, problemformulering, metode osv.) og viser, hvordan du bruger dem. Ved hjælp af gode råd, tjeklister og begrebsforklaringer giver bogen dig overblik over, hvordan du demonstrerer akademisk arbejdsmåde og videnskablelig metode i de skriftlige opgaver på studiet og i skriftlige eksamensopgaver. Kort og godt om opgaveskrivning kan både bruges som selvstudie, som øvelsesbog for studerende, studievejledere og undervisere og som fælles støtte i studiegruppen Hvis du har behov for særlig viden om én eller flere af de krav, der stilles til akademiske opgaver, er der henvisninger til, hvor du kan søge mere info. Denne bog er en pixiudgave. |
||
"Hvem tæller for? - når musik i åben skole skal finde takten" Edition Wilhelm Hansen, 2017 Hvem tæller for? er en 'hands-on'-bog, der i teori og praksis tager hånd om de udfordringer, der kan være i et åben skole-samarbejde. Det kan f.eks. handle om faglige, didaktiske, pædagogiske, samarbejdsmæssige, organisatoriske og/eller ledelsesmæssige udfordringer. Bogen giver inspiration og anvisning til undervisningsforløb, der retter sig mod 'det fælles tredje', som netop kun kan effektueres gennem samarbejde mellem de forskellige fagprofessioner i det gensidigt, forpligtende samarbejde - folkeskole/musikskole og folkeskole/ungdomsskole. Hvem tæller for? giver inspiration til eksemplariske undervisningsforløb på klassebasis for både indskoling, mellemtrin, ældste og udskoling, hvor elevernes læring og dannelse står i centrum. Derudover er der inspiration til områder som organisering af samarbejde og forløb, facilitering af mødeprocesser, etablering af teamsamarbejde - f.eks. at lave forventningsafstemning, udøve aktiv lytning og stille åbne, refleksive spørgsmål. Bogen indeholder forslag til iværksættelse af arbejdsformer og læreprocesser, planlægning af undervisningsforløb på klassebasis, tværfaglighed, målfastsættelse, evaluering m.m. |
|||
2. udgave 2019 1. udgave 2014/2016 |
”Studiegruppen - etablering, facilitering og udvikling”, Dansk Psykologisk Forlag, 2014, 2. oplag 2016, 2. udgave 2019
I bogen gives anvisninger og konkrete øvelser, som kan ruste de studerende til at facilitere samarbejde og møder, både på studiet og i et fremtidigt arbejdsliv. Bogen henvender sig til studerende, der gerne vil kvalificere møder i studiegruppen med henblik på faglige udfordringer og læring, og til uddannelsessteder, der vil prioritere og støtte studiegruppernes samarbejde med henblik på fastholdelse og gennemførelse af studiet. 2. udgave af bogen udkommer 25. marts 2019. Den nye udgave er gennemredigeret med nye afsnit om aktiv lytning, færdigheden i at blive på egen banehalvdel og forventningsafstemning og et nyt kapitel om feedback. Indholdsfortegnelse:
|
||
" Differentiering i musikundervisningen" Forlaget Dansk Sang, 2014, ISBN: 978-87-7612-599-8
På baggrund af en præsentation og diskussion af differentieringsbegrebets aktualitet i nutiden, anvises en variation af differentieringsstrategier, med henblik på musikfaglig udvikling, både for elever med faglige udfordringer og elever med særlige forudsætninger. "Differentiering i musikundervisningen" er Bind 4 i serien af musikdidaktikbøger, med fokus på didaktiske kategorier og begreber koblet til musikundervisning. Seriens formål er at koble og kvalificere den fagdidaktiske og den almendidaktiske refleksion med henblik på en større faglig viden om undervisning og læring i musikfaget. |
|||
"Evaluering i musikundervisningen" Forlaget Dansk Sang: ISBN: 978-87-7612-597-4
Bogen henvender sig til studerende og musiklærere, der er interesseret i at udvikle og reflektere over egen praksis gennem systematisk evaluering af både læring og undervisning. Bogen anviser forskellige evalueringsmetoder, modeller og principper og diskuterer perspektiver på evalueringsbegrebet i relation til musikundervisning i folkeskolen. "Evaluering i musikundervisningen" er Bind 3 i serien af musikdidaktikbøger med fokus på didaktiske kategorier og begreber koblet til musikundervisning. Anmeldelse i tidsskriftet Unge Pædagoger læs her |
|||
"Organisering af musikundervisningen", Forlaget Dansk Sang, ISBN: 978-87-7612-499-1
Bogen er opdelt i to dele. Første del belyser teoretiske områder af relevans for lærerens organisering af musikundervisningen og rammer for musikfaget. Anden del er en konkret anvisning på, hvordan de teoretiske områder kan overføres til praksis med fokus på indholdsområderne; Sammenspil, musiklære, komposition og lytning. Bogen er Bind 2 i en serie af musikdidaktiskbøger med fokus på didaktiske kategorier og begreber koblet til musikundervisning. |
|||
"Progression i musikundervisningen", Forlaget Dansk Sang, ISBN: 978-87-7612-497-7
|
|||
Artikel om de fire musikdidaktikbøger i 2012. Første artikel om musikdidaktik i tidsskriftet Dansk Sang 2019
|
|||
Medforfatter: Her har jeg skrevet et kapitel |
|||
”Musik og sang” I: Kristensen, H. J. & Lauersen, P. F. (red.) (2012): ”Gyldendals Metodehåndbog—metoder til undervisning og pædagogisk ledelse”, Gyldendal Lærerbibliotek, København, p.227-236
De enkelte artikler udreder metoderne, deres teoretiske ophav og deres praktiske gennemførsel. |
|||
”Musik”, I: Nielsen, B., (red.)(1998), ”Skolen begynder hjemme” Borgen, København, p 95-116
Når forældre og børn er aktive sammen og taler sammen om det de gør og iagttager, er det en støtte for børnenes læring i skolen. Denne bog handler om, hvad børn og forældre kan lave sammen. Det forudsætter ikke specifikke faglige kundskaber eller færdigheder, men lyst til at gøre noget sammen med børnene - og også gerne lidt nysgerrighed og legelyst! |
|||
Artikler, specialer m.m. |
|||
|
"Praktik i musik"Unge Pædagoger, Nr 1, 2024: Praktik i ny læreruddannelse
|
||
"Fantasi i undervisningen" Unge Pædagoger, Nr. 4, 2020: Fantasi
|
|||
"Praksisfaglighed og valgfaget musik" Unge Pædagoger, Nr. 2, 2020: Praksisfaglighed i de praktisk musiske valgfag |
|||
" Frede V. Nielsens betydning for musikundervisningens teori og praksis" Dansk Sang, Nr. 5, 2020 |
|||
"Udfordringer på læreruddannelsen følger med ud i skolen" Unge Pædagoger, Nr. 2, 2019: Udfordrede lærere i en PIZA-tid |
|||
Speciale:”Vejledning og frafald på læreruddannelsen” (2010) |
|||
Speciale:”Et pigeperspektiv på musikundervisningen” (1996) |
|||
”Musik… med en større kontaktflade”, I:”Børn og Bøger”, Tidsskrift for Børne- og ungdomskultur, 45. årgang, Nr. 1 februar 1992, p. 30-33 |
|||