Publikationer |
|||
Artikel i tidsskriftet Dansk Sang
|
”Hvem tæller for?”, Edition Wilhelm Hansen, 2017
Bogen er en ’hands-on’-bog, der i teori og praksis tager hånd om, at åben skole-samarbejdet i musik rummer store udfordringer både fagligt, didaktisk, pædagogisk, samarbejdsmæssigt, organisatorisk og ledelsesmæssigt.
• Undervisere i Musikskolen, inden for alle områder. • Ungdomsskoler. • Konservatorier og Professionshøjskoler. • De frie grundskoler og efterskoler. • Skolebestyrelser, kommunalbestyrelser, forældre og andre med interesse for åben skole i musik. |
||
2. udgave 2019 1. udgave 2014/2016 |
”Studiegruppen - etablering, facilitering og udvikling”, Dansk Psykologisk Forlag, 2014, 2. oplag 2016, 2. udgave 2019
I bogen gives anvisninger og konkrete øvelser, som kan ruste de studerende til at facilitere samarbejde og møder, både på studiet og i et fremtidigt arbejdsliv. Bogen henvender sig til studerende, der gerne vil kvalificere møder i studiegruppen med henblik på faglige udfordringer og læring, og til uddannelsessteder, der vil prioritere og støtte studiegruppernes samarbejde med henblik på fastholdelse og gennemførelse af studiet. 2. udgave af bogen udkommer 25. marts 2019. Den nye udgave er gennemredigeret med nye afsnit om aktiv lytning, færdigheden i at blive på egen banehalvdel og forventningsafstemning og et nyt kapitel om feedback. Indholdsfortegnelse:
|
||
![]() |
Musikdidaktik 4: ISBN: 978-87-7612-599-8
På baggrund af en præsentation og diskussion af differentieringsbegrebets aktualitet i nutiden, anvises en variation af differentieringsstrategier, med henblik på musikfaglig udvikling, både for elever med faglige udfordringer og elever med særlige forudsætninger. "Differentiering i musikundervisningen" er Bind 4 i serien af musikdidaktikbøger, med fokus på didaktiske kategorier og begreber koblet til musikundervisning. Seriens formål er at koble og kvalificere den fagdidaktiske og den almendidaktiske refleksion med henblik på en større faglig viden om undervisning og læring i musikfaget.
|
||
![]() |
Musikdidaktik 3: ISBN: 978-87-7612-597-4
Bogen henvender sig til studerende og musiklærere, der er interesseret i at udvikle og reflektere over egen praksis gennem systematisk evaluering af både læring og undervisning. Bogen anviser forskellige evalueringsmetoder, modeller og principper og diskuterer perspektiver på evalueringsbegrebet i relation til musikundervisning i folkeskolen. "Evaluering i musikundervisningen" er Bind 3 i serien af musikdidaktikbøger med fokus på didaktiske kategorier og begreber koblet til musikundervisning. Anmeldelse i tidsskriftet Unge Pædagoger læs her |
||
![]() |
Musikdidaktik 2: ISBN: 978-87-7612-499-1
Bogen er opdelt i to dele. Første del belyser teoretiske områder af relevans for lærerens organisering af musikundervisningen og rammer for musikfaget. Anden del er en konkret anvisning på, hvordan de teoretiske områder kan overføres til praksis med fokus på indholdsområderne; Sammenspil, musiklære, komposition og lytning. Bogen er Bind 2 i en serie af musikdidaktiskbøger med fokus på didaktiske kategorier og begreber koblet til musikundervisning.
|
||
![]() |
Musikdidaktik 1: ISBN: 978-87-7612-497-7
Bogen er opdelt i to dele. Første del belyser teori af betydning for, hvordan underviseren kan udarbejde en progression i musikfaget. Anden del er en konkret anvisning på, hvordan de teoretiske områder kan overføres til en specifik praksis i folkeskolen med fokus på:
"Progression i musikundervisningen" er Bind 1, i en serie af musikdidaktikbøger med fokus på didaktiske kategorier og begreber koblet til musikundervisning. |
||
Artikel om de fire musikdidaktikbøger i 2012. Første artikel om musikdidaktik i tidsskriftet Dansk Sang 2019
|
|||
Medforfatter |
|||
![]() |
”Musik og sang” I: Kristensen, H. J. & Lauersen, P. F. (red.) (2012): ”Gyldendals Metodehåndbog—metoder til undervisning og pædagogisk ledelse”, Gyldendal Lærerbibliotek, København, p.227-236
De enkelte artikler udreder metoderne, deres teoretiske ophav og deres praktiske gennemførsel. |
||
![]() |
”Musik”, I: Nielsen, B., (red.)(1998), ”Skolen begynder hjemme” Borgen, København, p 95-116
Når forældre og børn er aktive sammen og taler sammen om det de gør og iagttager, er det en støtte for børnenes arbejde i skolen. Denne bog handler om, hvad børn og forældre kan lave sammen. Det forudsætter ikke specifikke faglige kundskaber eller færdigheder, men lyst til at gøre noget sammen med børnene - og også gerne lidt nysgerrighed og legelyst! |
||
Artikler, specialer m.m. |
|||
|
|||
Speciale:”Vejledning og frafald på læreruddannelsen” (2010) |
|||
Speciale:”Et pigeperspektiv på musikundervisningen” (1996) |
|||
”Musik… med en større kontaktflade”, I:”Børn og Bøger”, Tidsskrift for Børne- og ungdomskultur, 45. årgang, Nr. 1 februar 1992, p. 30-33 |
|||